Disponeringer fra Klima- og energifondet første halvår 2025
Her redegjøres for disponeringer og fordelingen av disponible midler i Klima- og energifondet i løpet av avtaleperioden.
Enovas disponeringer i første halvår 2025
I 2025 ble
I tillegg kan Enova disponere ubenyttede midler som er overført fra tidligere år, samt midler tilbakeført fra kansellerte prosjekter.
Figur 3.1: Figuren viser en sammenstilling av Klima- og energifondets ulike finansieringskilder i 2025 som til sammen utgjør den finansielle rammen for fondet per 30.6.2025, samt disponeringer av finansiell ramme i 2025. I forpliktelser og kanselleringer ligger ikke prosjekter som er vedtatt og kansellert i 2025.
Finansieringen av Klima- og energifondet gir både markedsaktører og Enova forutsigbarhet i det langsiktige arbeidet med å realisere omstillingen mot lavutslippssamfunnet.
Muligheten til å overføre ubenyttede midler fra ett år til det neste er en styrke ved Klima- og energifondet. Det gir en fleksibilitet som er særlig viktig for aktører med store, kapitalkrevende enkeltprosjekter. Dette er prosjekter hvor Enova ofte er i tett dialog med aktørene lenge før en søknad er klar, og hvor det er vanskelig å forutsi med sikkerhet når prosjektene er klare for vedtak om støtte. Større energi- og klimaprosjekter har ofte lang utviklingstid. Muligheten til å overføre midler gir prosjektene en trygghet om at tidspunktet for søknad og vedtak ikke påvirker utfallet av saksbehandlingen.
Mer enn halvparten av disponeringene i første halvår ble tildelt prosjekter innen sektorene energisystemet og maritim transport.
Disponeringer per sektor
Enova mottok i første halvår om lag 3.000 søknader og vedtok støtte til nærmere 1.700 prosjekter. I tillegg er det utbetalt støtte til over 11.000 enkelttiltak gjennom Enovatilskuddet. Disse prosjektene og enkelttiltakene er støttet med totalt 4.117 millioner kroner. I tillegg er det disponert 198 millioner kroner til avtalefestede aktiviteter. Årets totale administrasjonshonorar er satt til 283 millioner kroner (inklusive merverdiavgift).
Mer enn halvparten av disponeringene i første halvår ble tildelt prosjekter innen sektorene energisystemet og maritim transport. Største tilsagn ble gitt til Wind Catching Demo i andre søknadsrunde i konkurranse om støtte til kommersiell flytende havvind. Prosjektet ble tildelt 1.200 millioner kroner til bygging av en multirotorvegg på flytende plattform i havet.
En fjerdedel av disponeringene i halvåret gikk til maritime prosjekter med tilsagn innen hydrogen og ammoniakk i fartøy som de største. Flest prosjekter finner vi innen bygg og eiendom med mer enn 500 prosjekter innen kartlegging og forbedring av energitilstand i yrkesbygg og 253 prosjekter innen utslippsfrie anleggsmaskiner. Innen landtransporten har vi 400 tildelinger til prosjekter innen tunge nullutslippskjøretøy.
| Disponert (MNOK) per sektor | |
|---|---|
| Sektor | 2025 |
| Industri | 240 |
| Landtransport | 522 |
| Maritim transport | 1 158 |
| Bygg og eiendom | 593 |
| Husholdning og forbruker | 233 |
| Energisystem | 1 371 |
| Avtalefestede aktiviteter og internasjonalt | 198 |
| Administrasjonshonorar | 283 |
| Totalt | 4 598 |
Tabell 3.1: Tabellen viser midler disponert fra Klima- og energifondet i første halvår 2025 fordelt per sektor samt avtalefestede aktiviteter og administrasjonshonorar. Tallene er i millioner kroner (MNOK) og korrigert for kansellerte og sluttrapporterte prosjekter per 2025.
Enova ble i 2025 gitt et særskilt oppdrag knyttet til å administrere finansiering av landstrømanlegg i Flåm. Reiseliv er en viktig næring for Aurland kommune og bygda Flåm, hvor omtrent en tredjedel av turistene kommer fra cruiseskip. Seilasen inn til Flåm går gjennom et UNESCO sitt verdensarvområde, Vestnorsk Fjordlandskap. Stortinget har gjort vedtak om nullutslipp i verdensarvfjordene og landstrøm er en viktig bidragsyter for å redusere utslippene.
I første halvår ble det gjort en tildeling på 100 millioner kroner til Aurland Hamnevesen KF som skal etablere et landstrømanlegg som skal betjene cruisefartøy. For at alle relevante skip skal kunne legge til og benytte anlegget så må kaia utvides med 75 meter. Anlegget skal ferdigstilles sommer 2027 og settes i drift med noe redusert kapasitet inntil en oppgradering av nettet ferdigstilles i løpet av 2028 og anlegget kan benyttes med full kapasitet.